home check frame file logout arrow-circle-outline-left arrow-circle-outline-right arrow-left arrow-right chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up comment directory help-circle-outline login mail phone plus search user close facebook instagram twitter youtube linkedin2 check-colored frame-colored comment-colored directory-colored mail-colored user-colored plus-user-tag plus-user-tag-en

Miten maksullinen mainonta ja orgaaninen näkyvyys luovat liikennettä?

Nykypäivän digitaalisessa ympäristössä on tärkeää päästä vaikuttamaan ja näkymään potentiaalisen asiakkaan ostopolun joka vaiheessa. Jokainen vaihe on tärkeä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Lue, miten maksullinen ja orgaaninen näkyvyys toimivat tällä polulla.

Verkossa voi hankkia näkyvyyttä orgaanisesti (ei maksetusti) tai maksullisen mainonnan avulla. Molemmat kanavat toimivat niin hakukoneissa kuin sosiaalisessa mediassakin.

Orgaaninen näkyvyys hakukoneissa

Orgaanisen näkyvyyden kasvattamien hakukoneissa alkaa hakutulossivulle listautumisesta. Tämä on vahva alku yrityksesi olemassaololle.

Varmista, että verkkosivusi tukevat niitä sanoja, joilla haluat tulla löydetyksi. Tämän lisäksi hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa usea tekijä, kuten esimerkiksi sivuston nopeus, käytettävyys ja linkkirakenne.

Ennen lähestyttiin lehtiä, jotta saatiin brändille näkyvyyttä, mutta nykyään lähestytään suosittuja bloggaajia tai muita vaikuttajia, jotta saataisiin maininta tai linkki heidän sisältöönsä.  Kyse ei ole enää pelkästään brändistä, vaan näillä linkeillä tehostetaan muun muassa näkyvyyttä hakukonelistauksissa. 

Näkyvyyttä saat kasvatettua myös sisältömarkkinoinnin keinoin. Voit lukea aiheesta tarkemmin sisältömarkkinoinnin artikkelistamme.

Orgaaninen näkyvyys sosiaalisessa mediassa

Orgaaninen sosiaalinen media on loistava kanava brändin kehittämisessä. Se luo myös pohjaa maksullisen mainonnan tehokkuudelle, ja yhdessä nämä kaksi kanavaa tehostavat näkyvyyttäsi.

Sisältömarkkinoinnin säännöt pelaavat sosiaalisessa mediassakin, ja arvoa tuovaa sisältöä luonnollisesti jaetaan eniten.

Esimerkiksi Facebookissa saat lukijat sitoutumaan sisältöösi luomalla kokemuksen sisäpiiristä sekä tuottamalla tunteisiin vetoavia, hyötyä tuovia (ns. how to -sisällöt) ja tarinallisia julkaisuja. Mieti, millaista sisältöä haluaisit itse jakaa omassa profiilissasi.

Maksettu mainonta

Kun näkyvyyttä halutaan saman tien tai sitä halutaan kasvattaa, voidaan ostaa mainontaa. Googlen verkostot ovat laajat, ja mainontaa voi tehdä hakusana- ja display-mainonnasta aina YouTuben videomainoksiin asti. Googlen display-verkosto itsessään tavoittaa 80 % verkon käyttäjistä.

Sosiaalisen median verkostot pystyvät tarjoamaan erittäin kohdistettuja mainoksia perustuen kerättyyn käyttäytymistietoon. Usein sosiaalisen median kohdentaminen lisää konversioita ja myyntiä pienemmillä kustannuksilla.

Sosiaalisen median palveluissa orgaanista näkyvyyttä on vähennetty, ja näin ollen mainonnan merkitys on kasvanut näissä kanavissa.
Eri markkinointikanavat tuottavat erilaisia ja eri hintaisia liidejä. Maksetun hakukonemainonnan kautta tulleet liidit ovat yleensä enemmän hight intent, eli liidejä, joilla on suurempi aie ostaa tai vuorovaikuttaa brändin kanssa, mutta ne ovat myös kalleimmasta päästä. Display ja maksetun sosiaalisen median kautta saadut liidit ovat taas pääsääntöisesti huokeampia, mutta muodostuvat ostosuppilon yläpäästä.

Maksettu mainonta saattaa saatella hyvinkin kuuman liidin ovesta sisään, mutta se ei itsessään tuo rahaa yrityksen tilille. Mainonta on täysin riippuvainen siitä, että joku muu vie kaupat loppuun. Kaikkien kanavien pitää siis pelata yhteen ja työskennellä saman tavoitteen eteen.  Jos mainostekstisi antaa ymmärtää jotain, tulee laskeutumissivun (sivu, johon mainoksen klikkaus johtaa) olla linjassa mainoksen lupausten kanssa. Jos näin ei ole, asiakas poistuu suoraan sivuiltasi ja sinä olet maksanut turhasta mainoksen klikkauksesta.

Yhteenveto

On tärkeää maksimoida näkyvyys potentiaalisten asiakkaiden ostoprosessin eri vaiheissa. Maksullinen mainonta antaa oivat työkalut tähän, mutta muista myös orgaaniset tavat näkyä. Varmista verkkosivujesi toimivuus, jotta orgaaninen hakukonenäkyvyys maksimoituu ja maksullisen mainonnan toimittamat klikkaukset muuntuvat lopulta myynniksi. Maksullinen ja orgaaninen näkyvyys ovat loistokas dynaaminen duo, jossa toinen tarvitsee toista yhteisen päämärän saavuttamiseksi.

Vieraskynä

Vieraskynä

Myös Seler Clean Oy hankki lisää näkyvyyttä Jäsenprofiili+ -tilauksella.

Mainosta palvelussa »

Viimeisimmät

Digitaalinen markkinointi
Verkkonäkyvyys