home check frame file logout arrow-circle-outline-left arrow-circle-outline-right arrow-left arrow-right chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up comment directory help-circle-outline login mail phone plus search user close facebook instagram twitter youtube linkedin2 check-colored frame-colored comment-colored directory-colored mail-colored user-colored plus-user-tag plus-user-tag-en

Markkinoinnin automaatio ja inbound-markkinointi muuttavat markkinoinnin pelikentän tehokkaammaksi

Kuvittele tilanne, jossa potentiaalinen asiakas käy verkkosivuillasi lataamassa tuoteoppaan, vierailee useasti tuotesivuilla ja lisää vielä tuotteenkin ostoskoriin. Aika lupaava tilanne myyntisi kannalta, vai mitä? Jostain syystä tuote jää kuitenkin vain ostoskoriin makaamaan eikä ostoprosessia suoriteta ikinä loppuun. Miten tällaisia tilanteita pääsisi tehokkaammin korjaamaan? Vastaus: markkinoinnin automaatiolla. Se tekee markkinoinnistasi nopeampaa, helpompaa ja tehokkaampaa. Lue lisää, mitä se pitää sisällään.

Mitä on markkinoinnin automaatio?

Markkinoinnin automaatio nimensä mukaisesti automatisoi markkinoinnin toimintoja. Sen avulla voidaan rakentaa workflow, eli sarja automatisoituja toimintoja, joilla on yhteinen päämäärä. Edellä olevassa esimerkissä workflown tavoitteena on saada liidi päätymään kassan kautta asiakkaaksesi, mutta yhtä hyvin automaatioprosessin tavoite voi olla lisämyynti olemassa olevalle asiakkaalle.

Markkinoinnin automaatio ei kuitenkaan ole pelkkä workflow, vaan hyvin tehtynä se tekee markkinoinnistasi tuloksellisempaa. Teknologian avulla viestien tehokkuutta eri kanavissa pystytään mittaamaan ja näin löytämään parhaat tavat vaikuttaa ostopäätöksiin.

Sales Forcen mukaan (vaatii rekisteröitymisen) 82 % markkinoijista kertovat markkinoinnin automaatioon tehdyn sijoituksen olleen kannattava ja heidän työnsä tehostuneen sen ansiosta.

Mitä on Inbound-markkinointi?

Inbound-markkinointi on markkinoinnin strategia, jota voisi leikkisästi kutsua sisältömarkkinoinnin ja automaation liitoksi. Hyödyllisen ja ajankohtaisen sisällön avulla saat potentiaaliset asiakkaasi kiinnostumaan sinusta ja vierailemaan verkkosivuillasi.

Kun vierailija saapuu sivustoillesi verkossa kohtaamiensa sisältöjen kautta ja tilaa vaikkapa uutiskirjeen tai lataa e-oppaan, hän on muuttunut vierailijasta liidiksi. Loppu liidistä asiakkaaksi ja edelleen sitoutuneeksi asiakkaaksi -polusta siirtyy markkinoinnin automaatiolle.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Otetaan esimerkiksi Matti Mallikas. Matti pyörittää kirjanpitotoimistoa ja haluaa kasvattaa asiakaskuntaansa sekä tehdä lisämyyntiä olemassa oleville asiakkailleen. Käytännössä hänen pitää hankkia lisää liidejä sekä viestittää olemassa oleville asiakkailleen palveluistaan, joita he eivät ole vielä ostaneet.

Ostajapersoonat on hyvä määritellä heti ensimmäisenä, koska näin tunnistetaan teemat, joita automatisoidun prosessin myötä nostetaan tulevien ja nykyisten asiakkaiden tietoisuuteen. Liidejä saadakseen Matti voi alkaa tuottamaan blogeja ja ladattavia oppaita sivuilleen asiakaskuntaansa koskettavista aiheista. Sisällöt voivat myös käsitellä aiheita, jotka liittyvät vain epäsuorasti Matin liiketoimintaan, mutta ovat silti ajankohtaisia asiakasryhmälle. 

Blogilinkkien jakaminen sosiaalisessa mediassa auttaa houkuttelemaan potentiaalisia asiakkaita hänen sivuilleen. Blogissa voi olla kehotteita lataamaan e-kirja, jossa voisi olla vinkkejä, tarkistuslista tai muuta hyödyllistä materiaalia. E-kirjan latauksen yhteydessä vierailija jättää yhteystietonsa, jolloin automaation avulla hänelle on jatkossa mahdollista kohdistaa oikeita viestejä oikeaan aikaan, vaikka sähköpostitse.

Kaikkein täydellisimmillään markkinoinnin automaatio yhdistyy myynnintyökalu CRM:ään ja myyjä kykenee näkemään potentiaalisen asiakkaan käyttäytymisvaiheet sekä mihin materiaaleihin hän on tutustunut matkansa varrella. Näin myyjä osaa luontevasti avata dialogin juuri kyseistä asiakasta kiinnostavista tuotteista tai palveluista.

Entä olemassa olevat asiakkaat?

Lisämyyntiäkään ei kannata unohtaa, sillä nykyisille asiakkaille on aina helpompi myydä kuin uusille. Olemassa oleville asiakkailleen Matin on mahdollista lähettää heidän ostohistoriaansa perustuvia viestejä ja tehdä lisämyyntiä vielä hyödyntämättömistä alueista. Tämän lisäksi hän voisi jakaa asiakkailleen hyödyllistä lisätietoa, jotta he kokevat saavansa hyvää palvelua ja pysyisivät jatkossakin Matin asiakkaina.

Mitä järjestelmiä on tarjolla?

Markkinoinnin automaatiojärjestelmiä on markkinoilla useita. On järjestelmiä, jotka sopivat paremmin isoista yrityksistä aina enterprise-tasolle sekä järjestelmiä, jotka ovat osuvampia keskitason tai pienten yritysten tarpeisiin. Hintaluokatkin eroavat tämän jaottelun myötä. Halvimman automaatiojärjestelmän voi saada jopa muutamalla sadalla kuukaudessa, kun taas järeämmät maksavat muutamia tuhansia.

Olisitko valmis lähtemään kohti kohdennettua viestintää?

Voisiko inbound-strategia ja markkinoinnin automaatio tuoda lisää vipuvartta sinun myyntiprosessiisi? Oletko valmis lähtemään tälle polulle? Jos tämä kaikki tuntuu vielä liian työläältä sinun tarpeillesi, niin muista, että kaikkea ei pidä rysäyttää kerralla ja aina voi aloittaa pienestä.

Jos nämä keinot eivät tunnu ollenkaan sinun kupiltasi teetä, on olemassa myös suoraviivaisempiakin tapoja nostaa myyntilukujasi. Seuraavassa osassa käsitellään maksullisen mainonnan ja luonnollisen (orgaanisen) näkyvyyden roolia asiakashankinnassa.

Yhteenveto

Inbound-markkinoinnilla saat halutun kohdeyleisön löytämään sivustosi heille merkityksellisen sisällön avulla. Markkinoinnin automaatio taas auttaa sinua lähestymään jo ennalta valikoitua kohdetta ja kuljettaa inbound-markkinoinnilla tuotuja liidejä eteenpäin kohti myyntitavoitettasi. Yhdessä nämä menetelmät todistetusti mullistavat tavoitteellisen markkinoinnin pelikentän ja tehostavat myyntiäsi.

Vieraskynä

Vieraskynä

Myös Kaupunkitutkimus TA Oy hankki lisää näkyvyyttä Jäsenprofiili+ -tilauksella.

Mainosta palvelussa »

Viimeisimmät

Digitaalinen markkinointi
Verkkonäkyvyys